Skoda Scala – wrażenia z pierwszych jazd w Chorwacji

Jako jedna z pierwszych redakcji na świecie mieliśmy okazję sprawdzić jaka jest nowa Skoda Scala. W nasze ręce trafiły wersję 1.0 TSI oraz 1.5 TSI.

Skoda rozpoczyna nowy rozdział w swojej historii. Po paśmie sukcesów we wprowadzaniu odświeżonych modeli oraz debiucie w segmencie SUV, przyszedł czas na poważne zmiany. Pierwszym autem nowej generacji jest zupełnie nowy hatchback, który ma za zadanie zrobić niemałe zamieszanie w segmencie C.

Scala pod względem rozmiaru jest łącznikiem między Fabią i Octavią. Dotychczas miejsce to wypełniał Rapid Spaceback, jednak był on tylko nieznacznie większy od Fabii i nie klasyfikował się jako segment C. Jak przyznaje Skoda, klienci oczekiwali czegoś nieco większego, jednak dla wielu Octavia była już pozycja zbyt dużą.

Skoda Scala to nie jest przebudowany Rapid, tylko zupełnie nowy model i to widać. Jego wygląd jest całkowicie nowy i zapowiada zmiany w jakim będą szły przyszłe modele. Z przodu znakiem rozpoznawczym są trójkątne światła, sporej wielkości atrapa chłodnicy, a także zderzak z przetłoczeniami biegnącym przez całą szerokość.

Z tyłu mamy reflektory o zupełnie nowym kształcie, które płynnie nachodzącą na klapę bagażnika. Ta w topowych wersjach Style i wyżej będzie całkowicie przeszklona na wzór poprzednika. Mamy tutaj coś jeszcze – Scala jest pierwszym samochodem w gamie, która posiada nazwę marki przeliterowaną na klapie zamiast umieszczenia logo.

Jeśli chodzi o wnętrze, to pierwsza styczność z nim jest bardzo pozytywna. Design jest bardzo prosty i czytelny. W konsoli centralnej znajdziemy duży, odstający tablet, za pośrednictwem którego obsłużymy wszelkie funkcje samochody. Klimatyzacja posiada oddzielny panel, który znany jest z innych modeli grupy VAG, a za kierownicą możemy mieć wyświetlacz zamiast tradycyjnych zegarów, którego wygląd możemy dostosować z kilku preinstalowanych motywów.

Jakość materiałów jest dobrego poziomu, a ilość miejsca jest spora. Z przodu możemy mieć fotele standardowe lub sportowe fotele kubełkowe. Te drugie mają bardzo dobre trzymanie boczne i jazda w nich jest bardzo pewna. Przejechałem również wiele kilometrów jadąc na tylnej kanapie. Bez problemu mieszczą się tutaj dwie osoby dorosłe – ilość nad głową i na nogi jest wystarczająca.

Bagażnik to jest bardzo pojemny na auto segmentu C przystało. Mieści on 467 litrów pojemności, co spokojnie wystarczy podczas codziennego korzystania, a także do spakowania się na dłuższą podróż. Znajdziemy w nim haczyki, boczne kieszenie, a nawet podwójną podłogę. Dodatkowo Scala to pierwszy kompakt jakim jeździłem, który posiada klapę bagażnika sterowaną elektrycznie (dopłata 1600 zł).

Na początek Skoda Scala będzie dostępna w 5 wariantach silnikowych. Gamę otwierać będzie 1.0 TSI o mocy 95 KM, a zamykać 150-konne 1.5 TSI. Jest też dobra wiadomość dla klientów podróżujących na długich dystansach. W odróżnieniu od Fabii, w ofercie znajdzie się wysokoprężna jednostka 1.6 TDI.

Na ten moment nie planowane są żadne nowe jednostki napędowe. Taka sytuacja ma się utrzymać przez cały okres wprowadzania modelu na rynki europejskie, co oznacza, że jeśli pojawi się nowy silnik, to najszybciej za dwa lata.

Silnik Pojemność Moc Skrzynia biegów 0 – 100 km/h Prędkość maks.
Silniki benzynowe
1.0 TSI 999 cm3 115 KM / 200 Nm 6-biegowa manualna 9,8 s 201 km/h
1.5 TSI 1498 cm3 150 KM / 250 Nm 7-biegowa automatyczna 8,2 s 219 km/h
Silniki diesla
1.6 TDI 1598 cm3 115 KM / 250 Nm 6-biegowa manualna 10,1 s 201 km/h
7-biegowa automatyczna 10,3 s 200 km/h

Podczas pierwszych jazd Skoda Scala zrobiła na mnie bardzo dobre wrażenie. Samochód prowadzi się pewnie i stabilnie. Na krętych górskich drogach auto sprawdzało się bardzo dobrze i nie wychylało się w zakrętach nawet przy wysokich prędkościach. Jest to zasługa m.in. obniżonego o 15 mm zawieszenia, w które wyposażone były wszystkie egzemplarze testowe.

Manewrowanie też nie należy do trudnych. Scala jest prawdziwym kompaktem, który mierzy tylko 4362 mm długości, 1793 mm szerokości i 1471 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2649 mm.

Podczas testu podstawowej w Polsce jednostki 1.0 TSI o mocy 115 KM auto sprawdzało się bardzo dobrze w mieście. Ilość mocy jest wystarczająco do dynamicznej jazdy na zatłoczonych ulicach miasta i jest to optymalna jednostka do codziennej jazdy. Jest żwawa w mieście i charakteryzuje się niskim zużyciem podczas spokojnej jazdy. Nie jest to jednak coś co sprawdza się w trasie. Jazda dynamiczna jest możliwa, jednak odczuwalny jest brak mocy. Spalanie również wzrasta diametralnie. W takim wypadku rozsądniejszy jest wybór topowej jednostki 1.5 TSI o mocy 150 KM. Ten silnik jest skłonny do współpracy nawet przy jeździe bardzo sportowej. Drugą jego zaletą jest automatyczną skrzynią biegów DSG, która jest w standardzie.

W Polsce zupełnie nowa Skoda Scala debiutuje w trzech wariantach wyposażenia (Active, Ambition oraz Style). Bazowa wersja została wyceniona na 66 500 zł i będzie ograniczona do jedynie podstawowej jednostki 1.0 TSI o mocy 115 KM, a lista wyposażenia opcjonalnego będzie mocno ograniczona. W standardzie otrzymamy jednak asystenta pasa ruchu, radio Swing z 6,5-calowym wyświetlaczem, klimatyzację, światła LED oraz klimatyzację.

Za dopłatą 6650 zł do wersji Ambition otrzymamy 16-calowe felgi aluminiowe, światła przeciwmgielne, czujniki parkowania z tyłu oraz system audio z 8 głośnikami. Wersja Style to koszt dodatkowych 7 tysięcy złotych i niesie ze sobą m.in. kamerę cofania, czujniki z przodu, bezkluczykowy dostęp, przyciemnione szyby oraz system audio Bolero z 8-calowym wyświetlaczem.

Tekst i zdjęcia: Michał Śniadek

Skrócony cennik

Wersja wyposażenia Wyposażenie standardowe Cena
  1.0 TSI 115 KM 1.5 TSI 150 KM 1.6 TDI 115 KM
Active
  • 16″ felgi stalowe
  • Klimatyzacja manualna
  • Lane Assist
  • Radio Swing (ekran 6,5″, dwa gniazda USB-C)
  • Centralny zamek
66 500 zł
Ambition
  • 16″ felgi aluminiowe
  • Czujniki parkowania z tyłu
  • Przednie światła przeciwmgłowe
  • Skórzana kierownica wielofunkcyjna
  • Lusterka boczne i klamki w kolorze nadwozia
  • System audio z 8 głośnikami
71 650 zł 84 250 zł 83 150 zł
Style
  • 17″ felgi aluminiowe
  • Czujnik parkowania z przodu i z tyłu
  • Kamera cofania
  • Bezkluczykowy system obsługi samochodu
  • Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna
  • Radio Bolero (ekran 8″, dwa gniazda USB-C)
  • Tylne światła LED z dynamicznymi kierunkowskazami
78 650 zł 91 250 zł 90 150 zł

2019 Skoda Scala – pierwsza jazda

Subrybuj nasz nowy kanał YouTube i oglądaj videotesty: